Dus de aantekeningen van de laatste Skype met Joan er bij gepakt. Maar ook een aantal zaken uit het studium van afgelopen vrijdag hebben me in het kader van het onderzoek aan het denken gezet. Ik heb tijdens dit studium, 2 workshops van anderen mogen meemaken heb daar aardig kunnen (na-) oogsten wat betreft het thema teamontwikkeling.
Vanuit de workshop van Anita, Astrid, Loes en Len, (thema interpersoonlijk) ben ik getriggerd door de "kracht van de gedachte" (Frijters). Is het interesssant om in bij aanvang van het ondezoek ook het mentale model van de CoP-leden vast te leggen? Toevallig hadden de kaartjes die deze groep gebruikten een rode, groene en blauwe kleur, de vraag lag voor de hand om te informeren of dit op basis van de kleurentheorie van de Caluwe is gedaan. De kleur was toeval maar gaf me wel het inzicht dat het wel goed zou zijn om mijn CoP leden de kleurentest in te laten vullen. Door inventarisatie van de aanwezige kleuren in de groep kan ik het veranderingsproces inrichten.
De andere workshop van 1e jaars kwam vanuit het thema teamontwikkeling. Zij gingen in op het begrip eigenaarschap. In de CoL is het mijn intentie dat er gedeeld eigenaarschap voor de theorie en interventies zal ontstaan. Ik vraag me dus af wat mijn CoP-leden zullen antwoorden als ik hen de vraag stel: "Wat heb je nodig om eigenaar van dit proces te worden?" Dit was de bevestiging om de groep de kleurentest van de Caluwe te laten doen. Vanochtend is deze verstuurd. Ik ben benieuwd wat de opbrenst zal zijn, een kleine voorspelling van de uiteindelijke stand volgen mijzelf.: Op 1 Groen, 2 Rood, 3 Wit, 4 Geel, 5 Blauw.
Ik ben ondertussen begonnen met het beschrijven van de opdracht voor de CoL, ontwerp een interventie die raakvlakken heeft met theoretisch kader als voorwaarden.
Andere vragen die nog open staan:
- Kan het onderzoek ook met kleine groepen leerlingen plaatsvinden in deze vorm
- Hoe ga ik het reflectief vermogen meten --> eerste idee rubrieks gekoppeld aan competenties die raakvlakken hebben met reflectief vermogen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten