donderdag 6 december 2012

Een goed gevoel.....

heb ik over gehouden aan de bijeenkomst van gistermorgen. Geintereseerde mensen, een onderzoeksvraag die ieder aanspreekt, een goed gesprek, collega's in de leerstand, een stukje banketletter van de Sint.... wat wil je nog meer!

In deze bijeenkomst is de eerste meting verricht in het leren van mijn CoP-collega's. Wat zijn hun gedachtes bij het begrip Reflectief Vermogen?

Alleereerst hebben we stilgestaan welke veranderkleur (De Caluwe en Vermaak) elk individu in deze groep heeft. Vooraf aan de bijeenkomst heeft elk CoP-lid de kleurentest
van Twijnstra en Gudde ingevuld en de uitslag hiervan naar mij verstuurd. In de gezamenlijke uitslag is te zien dat de top 3 veranderkleuren bestaat uit:
  1. Wit
  2. Groen
  3. Rood
Motivatie om deze theorie te gebruiken is dat het voor mij als verandermanager/projectleider belangrijk is om te weten vanuit welke kleur de CoP-leden denken en handelen in een veranderingsproces. Een stukje toelichting op de veranderkleuren, maakte dat de CoP-leden enthousiast raakten om dit bijvoorbeeld ook eens bij onze leerlingen toe te gaan passen en wellicht wel in combinatie met de onderzoeksvraag -->Heeft de persoonlijke veranderkleur van de student invloed op het soort reflectie dat wordt toegepast?

Dit is 1 mogelijkheid die de CoP zag in het toepassen van de kleurentheorie, die daarnaast als sjabloon ook over de ontwikkelingen in de organisatie en de onderzoeksvraag is gelegd. Ikga uitzoeken of het ook linkt en zinvol is.

Tevens is in deze bijeenkomst ook de 1e meting op het leren van mijn collega's verricht. In het onderzoek gaan ze aan de slag met het begrip Reflectief Vermogen. Wat zijn nu hun beelden daarbij? Welke kennis is er in huis? Hoe benaderen zij dit onderwerp? Om te bepalen waar zij nu staan heb ik elk van hen een mindmap laten teken met hun gedachtes en beelden bij het begrip Reflectief Vermogen. Julia maakte naderhand een terechte opmerking: 'ik merk aan mijzelf dat ik nog heel erg aan het nadenken ben over het begrip reflecteren, wat is het eigelijk? Volgens mij is dat ook in mijn mindmap te zien". De overige CoP-leden geven dit ook aan. Er is dus een eigenlijke behoeft om wat meer theorie aangereikt te krijgen over reflecteren om zo door te kunnen schuiven naar het begrip reflectief vermogen. Een belangrijk punt voor de volgende bijeenkomst!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten